Problema sesizată
Școala Gimnazială, comuna Cocorăștii Colț, deși situată în mediul rural, având o populație școlară puțin numeroasă (câte o clasă pentru fiecare an de studiu), mulți elevi provenind din familii cu venituri modeste (mărturie stau zecile de beneficiari de burse sociale și de rechizite gratuite, constituind aproape un sfert din numărul total de elevi), tinde să ofere elevilor săi toate facilitățile de care beneficiază elevii din școlile situate în mediul urban.
Astfel, pe lângă spațiile în care se desfășoară activitățile educative, spații ce asigură confortul ambiental necesar, alături de cadrele didactice titulare, în proporție de 100% la învățământul primar, considerăm că un factor care ar contribui semnificativ la creșterea calității actului educațional îl constituie utilizarea tehnologiei moderne în procesul de învățământ. La ciclul primar, activitățile desfășurate ar putea fi optimizate prin utilizarea tablelor inteligente.
Odată cu introducerea manualelor digitale în școlile din România, în anul 2014, s-a constituit premisa unui proces educațional inovativ nu doar prin multitudinea și varietatea conținuturilor educaționale, ci și prin modul în care acestea sunt percepute de către elevii de toate vârstele, în special de cei din ciclul primar și de elevii cu cerințe educaționale speciale.
Includerea în procesul educaţional a manualelor digitale a urmărit consolidarea principiilor de instruire modernă, prin adăugarea verigii lipsă între componentele hardware, software şi de comunicaţii, utilizate în sistemul de învăţământ preuniversitar.
Manualele digitale oferă exerciţii interactive, jocuri educaţionale, posibilitatea interacțiunii elevului cu un personaj animat, vizionarea unor animaţii, experimente explicate, filme şi simulări. Diversificarea conţinuturilor și prezentarea cât mai variată a acestora, cât mai aproape de interesul pe care elevii îl manifestă față de tehnologie, a creat noi oportunităţi pentru individualizarea procesului de instruire, noi posibilităţi de aplicare cât mai eficientă a tehnologiilor pedagogice moderne, centrate pe elev.
Asfel, manualele digitale utilizate împreună cu tablele inteligente, asigură sporirea atractivității activităților didactice în rândul elevilor, motivându-i pe aceștia să participe cu interes la lecțiile structurate astfel încât să se dezvolte la elevi toate cele opt competențe – cheie europene.
Experiența școlii online, în cadrul căreia elevii au avut ocazia să își valorifice competențele deținute în domeniul digital și să participe la activități desfășurate exclusiv bazându-se pe tehnologia informatică, ne impune continuarea menținerii tehnologiei, fiind aproape imposibil să ne întoarcem la lecțiile tradiționale, fără ca elevii să-și piardă entuziasmul.
Pe lângă utilizarea manualelor digitale care prezintă, față de manualele tipărite, avantajele menționate mai sus, tablele inteligente permit continuarea dezvoltării competențelor digitale, a celor de comunicare, precum și a competențelor matematice și tehnologice de bază, în special.
Existența în fiecare dintre cele 7 săli de clasă, destinate elevilor din ciclul primar, a câte unei table inteligente, ar permite implementarea cu succes a unei discipline opționale (Curriculum la Decizia Școlii) de informatică și TIC care are veni în sprijinul elevilor, pregătindu-i pe aceștia pentru diciplina de studiu care, începând din clasa a V-a, face parte din trunchiul comun al planului cadru pentru gimnaziu.
De asemenea, dotarea cu o tablă inteligentă a cabinetului în care își desfășoară activitatea elevii cu cerințe educaționale speciale, îndrumați de cei doi profesori itineranți care activează în școala noastră, ar permite accesibilizarea resurselor didactice deschise existente în mediul virtual online.
Un alt obiectiv care ar putea fi atins, dacă școala ar deține table inteligente, l-ar constitui oferirea unor cursuri pentru membrii comunității locale care au abandonat școala înainte de a absolvi învățământul obligatoriu (prin programul A Doua Șansă), de către cadrele didactice din școală, în regim de voluntariat.
Modernizându-se instrumentarul informatic al elevilor şi al cadrelor didactice, reformarea acestuia în concordanță cu cerinţele societăţii informaţionale, crearea unui mediu informaţional digital favorabil şi prietenos, determină realizarea unei instruiri de calitate.