Problema sesizată
Școala Gimnazială Nr.195 este cea mai mare unitate de învățamânt din țară, având un număr de 2550 de elevi (învățământ primar și gimnazial). Numărul mare de elevi care se înscriu și frecventează biblioteca (anual, aproximativ 1000), presupune ca dotarea acesteia să fie pe măsura așteptărilor elevilor noștri, însă, biblioteca școlii cu numărul de cărți pe care îl deține, nu acoperă cererea cititorilor. Începând de la clasa pregătitoare și terminând cu clasa a VIII-a, elevii noștri sunt interesați de noile apariții editoriale, sunt în pas cu aceastea și doresc să le găsească pe rafturile bibliotecii. Bugetul alocat achiziției de carte nu acoperă nevoile și recomandările de lectură, dat fiind numarul mare al solicitărilor.
În contextul educaţional actual, când televizorul, calculatorul, internetul ocupă mult din timpul şi preocupările elevilor, este mai important, dar şi mai greu să-i orienteze pe copii spre lectura cărţilor, să-i convingem că o cultură generală serioasă şi un echilibru interior se formează şi se menţine în principal prin acei prieteni care nu trădează niciodată, care ne stau mereu la dispoziţie şi care nu se supără niciodată pe noi, anume CĂRŢILE.
Gustul pentru citit nu vine de la sine, se formează de către familie, grădiniţă şi în special de şcoală şi poate fi stimulat şi cultivat încă de la cele mai fragede vârste, astfel încât cartea să devină un prieten constant al copilului, izvor de înţelegere şi cunoaştere. Şcoala însă trebuie să funcţioneze ca o interfaţă între familie, societate şi şcolar. Instituţia şcolară are datoria de a îndruma şi a îmbogăţi universul cognitiv al elevului. În acest context lecturile suplimentare reprezintă materialul de bază, materia primă, suportul indispensabil în evoluţia intelectuală, facilitând integrarea şcolarului în viaţa socială.
Odată format gustul pentru lectură se poate transforma intr-o adevărată pasiune.
Influenţa pasiunii pentru citit, formată din anii copilăriei sau ai adolescenţei poate să se resimtă toată viaţa. Marile personalităţi culturale ale omenirii au fot cititori pasionaţi.
„Lectura – spunea istoricul N. Iorga – joacă un rol important în viaţa copiilor, un rol mai mare decât în viaţa celor vârstnici. Cartea citită în copilărie rămâne prezentă în amintire aproape toată viaţa şi influenţează dezvoltarea ulterioară a copiilor. Din cărţile pe care le citesc, copiii îşi formează o anumită concepţie asupra lumii, cărţile formează la ei anumite norme de conduită.”