Problema sesizată
Elevii din clasa a XII-a de la specializarea Organizator Banqueting au posibilitatea ca la a treia probă la bacalaureat să opteze pentru materia geografie. Având în vedere că avem în liceu două clase în care elevii pot alege geografia la examen, că o clasă este de la secția română și cealaltă de la secția maghiară, ne-ar fi de folos 30 de atlase în limba română și 30 în limba maghiară.
De ce? În primul rând pentru pregătirea susținerii examenului de bacalaureat. Majoritatea elevilor noștri de la acest profil (90% dintre ei) aleg Geografia pentru bacalaureat. Și eu, și colega mea de la secția maghiară suntem pasionate de materia pe care o predăm și ne dorim să facem tot ce putem pentru elevii noștri. Acest aspect s-a văzut la rezultatele de până acum: elevii noștri au luat și note chiar foarte bune (anul acesta cea mai mare notă la geografie a fost 9,45) și în general sunt excepții elevii care nu obțin notă de trecere la geografie. Pentru aceste rezultate este nevoie de foarte multă muncă, atât din partea elevilor, dar și a profesorului. Efortul acesta se depune atât la orele de geografie pe care le avem în orarul obligatoriu, cât și la numeroasele orele de pregătire suplimentare pe care le facem cu elevii noștri, din dorința de a-i sprijini cât putem noi de mult. Avem elevi dornici să învețe, dornici să se autodepășească.
Am sondat și părerea elevilor privind această necesitate a liceului nostru. Una dintre fotografiile de mai jos arată părerea câtorva elevi din clasa a XII-a A despre cum i-ar ajuta pe ei dotarea școlii cu atlase.
Motivele pentru care avem nevoie de atlase sunt următoarele:
1. Pregătirea elevilor pentru examen nu se poate face fără atlase geografice. Deși sala de clasă este dotată cu hărți murale adecvate și cu tablă smart, elevii au nevoie de atlase în procesul de învățare.
2. Unii dintre elevi au atlase personale cu care vin la școală, dar din păcate ei nu sunt majoritatea, ci din contra, sunt foarte puțini. În plus, atlasele pe care le au acei puțini elevi sunt de la edituri diferite, prin urmare în timpul orelor, atunci când le folosim, apar discrepanțe între hărțile lor și devine cronofag să ne racordăm tot timpul ce arătăm pe harta din fața clasei cu cele câteva atlase diferite ale elevilor. De exemplu, eu arăt Peninsula Bretagne, a cărei denumire este scrisă pe harta din fața clasei, este scrisă pe Harta fizică a Europei din atlasul editurii Cartographia, dar nu este scrisă pe Harta fizică din atlasul editurii Corint.
3. Dacă am avea aceste atlase, la ora de geografie fiecare elev ar lucra cu atlasul lui, iar cei care au atlas personal nu ar trebui să îl mai aducă la școală. Acest aspect este important deoarece majoritatea elevilor noștri sunt navetiști, vin la școală din zonele rurale aflate în vecinătate orașului și ar scădea greutatea bagajului zilnic pentru școală.
4. Școala ar fi astfel mai pregătită pentru elevi, ar răspunde mai bine necesităților elevilor.
Câte atlase? Așa cum am subliniat, urgența este mai ales pentru elevii care susțin probă la bacalaureat din geografie. Având în vedere că avem în liceu două clase în care elevii pot alege geografia la examen, că o clasă este de la secția română și cealaltă de la secția maghiară, ne-ar fi de folos 30 de atlase în limba română și 30 în limba maghiară.
Să vă spun despre beneficiari: De folosirea atlaselor pentru bacalaureat ar beneficia în primul rând elevii din cele două clase de a XII-a care vor susține bacalaureat, dar în realitatea beneficiarii vor fi toți cei cca 600 de elevi ai liceului nostru, pentru că vom putea folosi aceste atlase la toate clasele de elevi!
Implicarea elevilor noștri în activitățile educative extrașcolare este o dovadă în plus a pasiunii cadrelor didactice și a faptului că dorim ca fiecare elev al școlii să fie valorizat. Blogul liceului și pagina de Instagram cuprind dovezi ale dăruirii profesorilor pentru elevi și pentru școală. Școala noastră este coordonatoarea proiectului Erasmus+ KA229 ‘Different but together’ și a organizat multe activități în cadrul acestui proiect, este câștigătoare și păstrătoare a plăcuței ‘Școală prietenoasă cu natura’, elevii noștri au demonstrat în multe activități că se implică în protejarea mediului (merg la Let’s do it, Romania!, au colectat deșeuri selectiv într-un proiect al școlii timp de aproape 3 ani, au făcut multe fapte bune în proiectul ‘Aceasta este planeta noastră’), au participat și au luat premii la concursuri literare și chiar multe altele.
Deși suntem un liceu cu profil tehnologic, asta nu este o piedică în calea niciunui elev, și noi, profesorii, vrem să facem tot ce putem pentru elevii noștri. Avem nevoie pentru elevii noștri de atlase la orele de geografie!