Problema sesizată
In această perioada pandemică dificilă, în care nevoia de învăţare este dn ce în ce mai mult însoţită de nevoia de contactul direct cu natura, resimţim din ce mai mult necesitatea unor moduri de învăţăre alternative, în special cele care privilegiează cursurile în aer liber. Conceptul de forest schools, dezvoltat iniţial în Suedia este azi prezent în numeroase ţări europene. Graţie lui, elevii pot invăţa în mijlocul naturii, în mod autonom, îmbinând acumularea de cunoştinte cu competenţe legate de mediu – prioritate a noilor strategii educative.
Pentru şcolile din inima oraşului nu este însă uşor să puna în practică ieşiri în natură, de aceea încercăm să experimentăm alternativa de a aduce natura în propriul spaţiu şcolar, prin amenajarea unei grădini pedagogice în curtea şcolii.
Această iniţiativă se integrează în viziunea de dezvoltare urbană durabilă, incluzivă şi rezilientă a României şi poate fi înscrisă în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană Craiova 2030 care are, printre cele 4 obiective principale de dezvoltare urbană, Craiova – un Oraş Verde şi Rezilient.
O grădină pedagogică în incinta Colegiului Naţional Carol I are multiple BENEFICII pentru comunitatea educativă, dar şi pentru comunitatea locală, printre care menţionăm :
- Dezvoltarea responsabilizarii legate de mediul natural;
- Intelegerea conceptelor ecologice complexe;
- Încurajarea activităţii fizice, favorizarea unei stări de bine în mediul şcolar;
- Intarirea coeziunii de grup prin socializare într-un spaţiu natural prietenos;
- Imbunătăţirea rezultatelor elevilor prin creşterea motivaţiei şi a concentrării, datorate susţinerii unor ore de curs într-un cadru natural;
- Caracterul multifunctional, fiind un spaţiu conceput pentru ore de curs, ateliere practice de întreţinere şi plantare, activităţi interdisciplinare, reuniuni de lucru, ateliere de lucru cu elevi şi părinţi, ateliere artistice;
- Demersul participativ, fiind un spaţiu creat şi întreţinut împreună cu beneficiarii şi partenerii identificaţi;
REZULTATE aşteptate :
- Promovarea grădinăritului ca resursă pedagogică pentru o dezvoltare durabilă
- Promovarea activităţilor educative outdoor
- Ocuparea claselor exterioare pentru minim 20 ore de curs /săptămână , la toate cele trei cicluri de învăţământ, primar, gimnazial, liceal, conform unui grafic prestabilit
- 100 de profesori şi 2000 elevi participanţi la cursurile si activitătile realizate in spaţiul grădinii şcolare în decursul unui an şcolar
Analiza noastră de nevoi cuprinde :
- Lucrări de desţelenire, curăţare, nivelare, fertilizare , pregătire pentru plantare de arbori, arbuşti şi plante
- Achizitionarea de arbori, arbusti, plante în vederea plantării;
- Împrejmuirea spaţiului identificat cu gard natural din plante vii;
- Montarea de alei pentru acces;
- Realizarea a doua spatii didactice cu mobilier din lemn, adaptat spaţiului exterior;
- Amenajarea unui spatiu destinat activitatilor de gradinarit ;
- Jardiniere din lemn pentru plantarea de flori;
- Realizarea de lucrări pentru montarea unui sistem de irigaţii;
Următoarea etapă a proiectului , cea pentru care creăm prezenta alertă , cuprinde două puncte importante, intrucat ele vor conduce la începerea desfăşurării de cursuri şi activităţi şcolare multiple
- Realizarea a doua spatii didactice cu mobilier din lemn, adaptat spaţiului exterior;
- Împrejmuirea spaţiului identificat cu gard natural din plante vii;
Estimare a produselor necesare pentru această etapă de proiect :
2 spaţii de clasă exterioare – 12 000 LEI ( cf. deviz firme locale)
Gard viu linear , 20 metri – 900 LEI - 400 răsaduri ( spre exemplificare, https://www.gardviu.ro/preturi-page8.html)
Realizarea unui spaţiu pentru cultivare de legume – 2 lădiţe pentru plante – 2 956 LEI ( https://www.nordinova.ro/LADITA-PLANTE)