Problema sesizată
Colegiul Național „Ion Luca Caragiale” Moreni este o școală a cărei misiune este asigurarea unei educații de calitate care să o transforme într-un centru de resurse educaţionale şi servicii oferite comunităţii. Liceul funcționează de peste 50 de ani în comunitate, adunând experiențe de succes și redând comunității morenare, an de an, absolvenți care s-au afirmat cu succes în multiple domenii de activitate profesională: medicină, inginerie- în diferite ramuri ale industriei, IT, jurnalism, educație. În tot acest interval, multe generații s-au întors să își reîntâlnească profesorii și colegii, iar în acest mod au creat „punți” între generații ale căror ancore sunt adevărate modele culturale. În tot acest timp, dincolo de misiunea nobilă a fiecărei generații de dascăli ce a susținut mii de tineri spre formarea lor viitoare, școala a rămas neschimbată, în sensul că nu a fost inclusă în niciun proces de reabilitare majoră. Acest aspect se reflectă în deteriorarea spațiilor în care se desfășoară activități, în ciuda reparațiilor pe care le efectuăm constant prin eforturile personalului propriu.
O nevoie care rezultă din cele menționate mai sus este aceea de reabilitare a spațiilor prin intervenția asupra acoperișului a cărui structură este grav afectată de intemperii și de degradarea fizică a învelișului metalic (tabla galvanizată a ruginit, grinzile de susținere sunt deteriorate de apa care pătrunde constant sub tablă). De asemenea, în sălile de curs, ferestrele tip termopan și ușile s-au deteriorat din cauza vechimii, fiind permanent reparate prin înlocuirea elementelor de feronerie. Ele permit însă doar ca sălile să aibă lumină naturală, însă nu mai susțin confortul termic și fonic, ceea ce influențează în sens negativ eficiența actului didactic.
În altă ordine de idei, în contextul societății actuale în care tinerii sunt expuși unui număr tot mai mare de tentații și provocări, constatăm că devine dificil pentru ei să distingă diferențele între activitățile contextele educaționale benefice și cele care le pot pune în pericol siguranța. În acest sens, școala planifică și implementează acțiuni care să îi responsabilizeze și să îi determine să se îndrepte către trasee educaționale care să le asigure calitatea de viitor bun cetățean. Eficiența acțiunilor în care implicăm resursă umană din școală și din instituții partenere poate fi maximizată de intervenții care să crească gradul de satisfacție a beneficiarilor privind siguranța în școală.
O nevoie care rezultă de aici este suplimentarea resurselor pentru crearea unui mediu școlar sigur, prin repararea gardurilor ce delimitează curtea liceului și modernizarea și extinderea sistemelor digitale de supraveghere în toate spațiile în care se desfășoară activitatea didactică școlară și extrașcolară. Unitatea are pază asigurată însă doar cu personal nedidactic propriu care, în număr mic fiind, desfășoară și activități de întreținere și curățenie adăugate fișei postului de paznic. În timpul cursurilor, conform legislației în vigoare, sunt desemnați profesori de serviciu, însă aceștia nu pot acoperi supravegherea permanentă, având și ore de predare. Astfel apar multe situații în care se impune solicitarea telefonică a echipajelor de Poliție, Jandarmerie sau de la Biroul de siguranță școlară. Actualul sistem de supraveghere video este funcțional, dar insuficient pentru a preveni într-un scor acceptabil riscul de expunere la diferite forme de violență/ agresivitate, fie în rândul elevilor din școală, fie prin pătrunderea persoanelor străine din exterior.