Problema sesizată
Ma numesc Comorasu Aura si sunt profesoară de limba si literatura română la Scoala Gimnaziala Sascut, cu o vechime de 14 ani in invatamant.
Școala Gimnazială Sascut, la care predau, este cunoscută prin rezultatele deosebite obținute la disciplina de limba si literatura română din cadrul concursurilor si olimpiadelor școlare judetene, nationale si internaționale.
Astăzi, recent renovată si modernizată cu laboratoare CDI, AeL, sala de sport si baza sportivă, laboratoare de chimie, fizica si biologie, Scoala Gimnaziala Sascut are nevoie de un cabinet de limba romana.
De ce este atât de important? Cabinetul de limba şi literatura română reprezintă cadrul de optimizare a relaţiei profesor-elevi! Limba este tezaurul cel mai pretios pe care il mostenesc copiii de la parinti, depozitul cel mai sacru lasat de generatiile trecute si care merita sa fie pastrat cu sfintenie de generatiile care il primesc.” Aceste vorbe ii apartin lui Vasile Alecsandri.
Limba romana, ca prima disciplina a planului de invatamant si a catalogului scolar, este de cea mai mare insemnatate in extinderea si aprofundarea gandirii, in crearea si largirea orizontului de cultura, in pregatirea elevilor pentru exercitarea, ca adult, a diferitelor profesiuni.
Fara cunoasterea limbii romane nu pot fi asimilate la un nivel satisfacator cunostintele, notiunile, categoriile si conceptele cu care opereaza diferite discipline de invatamant, deoarece activitatea de invatare e conditionata de capacitatea de intelegere si de exprimare a ceea ce elevii citesc si asculta. Posibilitatile reduse ale unor elevi de a comunica in limbajul fiecarei discipline limiteaza cunoasterea si constituie o piedica in realizarea progreselor la invatatura.
Cunoasterea si utilizarea corecta a cuvintelor de catre elevi denota cunostinte temeinice si precise. Saracia vocabularului, confuziile intre termeni si folosirea lor improprie dovedesc lipsa de pregatire. Dezvoltarea exprimarii elevilor este paralela cu acumularea cunostintelor si cresterea potentialului lor intelectual.
De volumul si calitatea deprinderilor de exprimare sunt facute responsabile scoala, familia si societatea. De aceea, optimizarea procesului de formarea a deprinderilor de exprimare in limba in care s-au nascut si au crescut, trebuie sa stea in centrul atentiei.
Studiul limbii romane are o insemnatate cu totul deosebita in formarea multilaterala a elevilor. Fara insusirea corespunzatoare a limbii romane, care pe buna dreptate este considerata “sufletul invatamantului”, nu poate fi conceputa evolutia intelectuala viitoare a scolarilor, pregatirea lor corespunzatoare la celelalte discipline de invatamant, precum si pregatirea pentru activitatea ulterioara.
Aparuta in cadrul activitatii umane odata cu gandirea, limba reprezinta invelisul material al acesteia si este alaturi de munca unul din stimulentele aparitiei si dezvoltarii constiintei. Limba poate fi considerata in aceasta acceptie ca unul dintre cei mai importanti factori de coeziune, de dezvoltare spirituala si progres social.
Toate aceste lucruri nu se pot realiza fără a dispune de materialele specifice: planse cu parti de vorbire, reguli de scriere si de pronunție, dicționare, tabele, scheme.