Problema sesizată
Suntem o școală din mediul rural, cu 737 de elevi- 293 la ciclul primar, 204 la ciclul gimnazial, 124 la liceu- cursuri de zi, 39 elevi la școală profesională și 77 la liceu- cursuri serale. Ne confruntăm și noi, ca multe alte școli, cu numeroase probleme- copii cu părinți plecați în străinătate, crescuți de bunici, copii care nu au o situație materială bună ( 183 de burse sociale), copii cu CES, copii care provin din familii în care școala nu este o prioritate. Deși nu avem situații de abandon școlar, rezultatele obținute la examenele naționale nu sunt mulțumitoare.
Analfabetismul funcțional este o realitate dureroasă, din păcate cu efecte dramatice pentru întreaga societate.
Înțelegând rolul lecturii pentru dezvoltarea armonioasă a personalității copiilor, pentru dezvoltarea gândirii critice, a creativității, a unei atitudini pozitive față de nou, a empatiei, am încercat, în cei peste 30 de ani de carieră didactică, să le insuflu elevilor mei dragostea și respectul față de carte.
Știm cu toții că un copil învață cel mai bine din puterea exemplului. Din păcate, puțini adulți mai sunt un exemplu pentru copiii lor din acest punct de vedere. Și aici intervine rolul nostru, al școlii- să le fim exemple și să le fim alături.
Am căutat mereu soluții pentru copiii mei, ca să vină cu bucurie la școală și să găsească în cărți prieteni de nădejde. Am amenajat în clasă un mic colț de lectură atractiv, cu pernițe, cu o mică bibliotecă- cu cele mai multe cărți din biblioteca personală, am organizat activități diferite - ,,Citim împreună”, ,,Cartea de pe noptieră”, ,,Eu citesc, tu citești, noi citim”, avem săptămânal o provocare de lectură, am lucrat într-un proiect eTwinning cu școli din Suedia și Turcia- ,,Read around the world”. “Nu eşti niciodată prea mic pentru a face o diferenţă în lume.” afirma Greta Thunberg, micuța activistă suedeză. A devenit un model pentru elevii mei această fetiță, despre care au aflat în cadrul acestui proiect.
Vrem să facem diferența și încercăm să ne luăm ca aliați cărțile. Totuși nu este ușor, deoarece cărțile pentru copii nu sunt ieftine, iar biblioteca școlii noastre are un număr destul de limitat de volume pentru cei mici.
Am aflat despre NARADA și despre sprijinul acordat copiilor încă din perioada pandemiei și îmi doresc pentru copiii mei-,,Creionașele harnice”- și pentru școala noastră să avem un spațiu de lectură frumos amenajat, în care să petreacă momente valoroase citind împreună și discutând despre ceea ce pot învăța din ceea ce citesc.