Problema sesizată
Elevii clasei pregătitoare din Teșila, Valea Doftanei își doresc un colț de lectură!
Am auzit de foarte multe ori, în jurul meu, că tânăra generație nu mai citește, că nu mai sunt interesați de lectură, ca formă de cunoaștere și autocunoaștere. Cred că nu este adevărat acest lucru, doar că, pentru a-i face pe copii să îndrăgească lumea fantastică a cărților, avem nevoie, mai ales în școală, de un cadru plăcut, de un loc special amenajat în care întâlnirea cu personaje și întâmplări să fie unică, să trezească curiozitatea, să aducă bucurie.
Spun acest lucru pentru că l-am experimentat cu foștii mei elevi, acum clasa a V-a. Încă din primele zile de școală ale clasei pregătitoare, mergeam cu ei la biblioteca școlii, miroseam cărțile, ne așezam pe ”covorul magic” și porneam să descoperim lumea. Atmosfera era plăcută, era cald și florile luxuriante ne încântau. Acolo am organizat adesea expoziții de pictură, concursuri și alte activități. De multe ori mergeam la bibliotecă doar ca să ne bucurăm de prezența cărților. Foștii mei elevi, trăind astfel, sunt îndrăgostiți de lectură, citesc foarte mult. Am studiat împreună câteva scrieri ale lui Kahlil Gibran (autorul cărții Profetul), am analizat cântece traduse din limba engleză (de exemplu Courage to change - Sya) sau memoriile Tarei Westover (Învățare) și ale Malalei Yousafzai (Eu sunt Malala). Ei au învățat astfel despre inegalitățile sociale dar și despre puterea pe care ți-o dă cititul, știința de carte. Clasa Broscuțelor Digitalizate, în același timp cu a învăța să utilizeze tehnologia, a învățat să iubească cărțile. Ei s-au întâlnit cu scriitori, au participat la concursuri de scriere creativă (Bucuria lecturii, În lumea poveștilor, Olimpiada de Educație civică etc) și la proiectele europene eTwinning, au programat roboți, au scris povești în Scratch pentru colegii lor, și-au întins aripile fanteziei și au crescut frumos.
Noua generație cu care pornesc la drum a primit numele de Clasa Creioanelor Magice chiar de la cartea ”Malala și Creionul maic”, pentru că: ”un copil, un profesor, o carte și un creion pot schimba lumea” (Malala Yousafzai)
Din păcate, în biblioteca școlii funcționează acum o clasă de elevi și nu mai putem să ne bucurăm de ea curând. De aceea, îmi doresc foarte mult să amenajez sala mea de clasă astfel încât să existe acel colț magic care să-i facă pe copii să vrea să citească, să-i încurajeze să asculte povești, să exploreze. Cred că o sală de clasă nu trebuie să fie rece și tristă, ea trebuie să aducă multă lumină în viețile copilașilor și asta nu numai prin pereții împodobiți, ci și printr-un mobilier comod, cum ar fi fotolii, puf-uri, canapele, rafturi colorate pline de cărți care să fie mereu la îndemâna lor. De-a lungul timpului, am strâns multe cărți pentru copii, reviste, culegeri care stau într-un dulap la care copiii ajung cu greu, ei fiind mici. M-aș bucura să pot crea un spațiu destinat lecturii, să readuc ”covorul magic” care să ne poarte din nou printre povești.
Pentru a amenaja acest colț am avea nevoie de:
o canapea mică
3 puf-uri
un raft colorat pentru cărți
coș pentru reviste
tapet/stiker cu copaci
covoraș de spumă termoizolant tip puzzle.