Problema sesizată
Interesul elevilor față de disciplinele din domeniul STEM (fizică, chimie, biologie, matematică) este mult în scădere în ultimii ani, iar motivele sunt: uzura morală aparaturii de laborator de care dispun laboratoarele școlare, lipsa acută de reactivi și substanțe chimice, mobilierul învechit și necorespunzător pentru desfășurarea de experimente atractive, interesante, cu implicarea nemijlocita a elevului.
În acest moment, la nivelul municipiului Timișoara, sunt extrem de puține laboratoare de fizică/chimie/biologie funcționale, pe sistem de avarie, cele mai multe au fost transformate în săli de clasă, din motiv de populație școlară foarte numeroasă.
In Colegiul Național Bănățean s-a reușit menținearea destinației laboratoarelor de fizică/chimie/biologie, în număr mult redus față de numărul de elevi înmatriculati, 3 laboratoare pentru 1440 de elevi de gimnaziu și liceu, însă dotarea acestora este mult sub cerințele programei școlare.
Ca dascăl, cu 27 ani de lucru cu elevii, consider că instituțiile de învățământ preuniversitare nu pot în condițiile actuale să ofere la nivel de școală, unde se desfășoară cea mai mare parte din educația academică a elevilor, oportunități de a-și dezvolta competențe de cercetare și experimentare de ipoteze, deoarece, profesorii încă abordează actul de predare monodisciplinar, iar atelierele și laboratoarele școlare sunt nefuncționale sau parțial transformate în săli de clasă, făcând astfel greu realizabilă partea experimentală specifică disciplinelor STEM.
De asemenea, am constatat că interesul elevilor față de științe a scăzut mult în ultimii ani, deoarece nu au ocazia să experimenteze direct, nemijlocit, în cadrul unor ateliere/laboratoare special amenajate diverse idei/ipoteze personale sau descoperite în cărțile lecturate.
Trecerea școlii în mediul online, a creat noi dificultăți, profesorii de științe nedispunând de material digital pe baza căruia să poată prezenta elevilor transformările fizico-chimice la care participă corpurile și substanțele din jurul nostru.
La nivelul catedrei de științe ale naturii există disponibilitatea de a fi realizate și filmate de către profesori și elevi din clasele terminale de liceu, diverse experimente care ulterior să se constituie într-o bază de date ce poate fi pusă la dispoziția tuturor profesorilor din învățământul preuniversitar, însă cu dotarea actuală este imposibil de transpus în practică această inițiativă.
De remarcat este efortul cadrelor didactice și al elevilor, care an de an s-au pregătiti cu aceste resurse minimale existente în laboratoare și au reprezentat cu succes colegiul și județul la faze naționale și internaționale ale olimpiadelor școlare de specialitate.
Ce ne propunem prin această alertă?
Dotarea laboratorului de chimie cu mobilier adecvat și cu aparatură și reactivi chimici necesari desfășurării experimentelor propuse de programele școlare.
Dotarea laboratoarelor de fizică și biologie cu aparatură modernă, potrivită studiului științelor într-o manieră interactivă.
Achiziționare unei camere de filmare 360 grade, pentru crearea unei baze digitale cu experimente de laborator.
Ne dorim să dotăm laboratorul de chimie cu 8 mese de laborator a cate 4 locuri, 32 de scaune, 1 kit de substanțe chimice pentru organică, 1 kit de substante chimice pentru anorganică, 1 kit de reactivi pentru liceu, ph-metru digital. Pentru dotarea laboraturlui de fizica sunt necesare: dispozitiv pentru electroliză, calorimetru, sursa de tensiune, ampermetru, voltmetru. Laboratorul de biologie necesită o camera digitala cu zoom optic.
Beneficiari: 1440 elevi și 18 catre didactice.