Problema sesizată
Clasa albinuțelor exploratoare este o clasă cu 26 de copii frumoși, inteligenți, curioși, fericiți, empatici și prietenoși. Aceștia învață la Școala Gimnazială ,,Ciprian Porumbescu” Comănești,o școală frumoasă și prietenoasă. Zilnic îi privesc cu încântare și uimire deoarece mereu mă surprind cu câte ceva. Din acest considerent și pentru că iubesc meseria de dascăl, încerc să vin la fiecare ora cu ceva nou, care să ii capteze. Alegerile pe care le fac sunt în consonanță și cu părerile lor, deoarece mă interesează să primesc un feedback pozitiv. Dacă la sfârșitul zilei aud aprecieri de tipul: ,,Ce frumos a fost azi la școală!”, ,,Mai vrem!” sau ,,Abia aștept să ne revedem mâine!”, înseamnă că eu mi-am îndeplinit misiunea.
Într-o eră a digitalizării și in condițiile actuale, utilizarea exclusiv a metodelor tradiționale de predare-invățare-evaluare nu se mai pliază pe nevoile generației de azi. Pentru a veni în întâmpinarea albinuțelor mele, am început să caut resurse care să fie pe placul lor. Un mare ajutor ar fi acela de a avea toți tablete, astfel incât să pot face predarea-învățarea- evaluarea mai atractive, ,,păcălindu-i” cu mici concursuri sau antrenându-i in lucru pe echipe.Dispozitivele pot fi folosite și la efectuarea temelor sau a proiectelor, dar și in orele de abilități, deoarece eu le ofer mereu alternative. Sunt elevi cărora nu le place să picteze sau să deseneze, dar mă intreabă dacă pot lucra in ,,Paint” sau ,,Blender”. Alții nu iubesc proiectele de tip ,,lapbook”, dar mă intreabă dacă le pot face pe calculator. Și in orele de limba și literatura română au facut benzi desenate si alte teme în „Jamboard”. Le permit și facilitez toate acestea, deoarece mă surprind mereu cu lucruri minunate pe care nici eu nu le știu, dar învăț de la ei și împreună cu aceștia.De multe ori le cer ajutorul și ei mă invață cu bucurie. Alteori îi las pe cei pricepuți să creeze codul de conectare la un test pe Kahoot ori să conducă o prezentare PPT sau să caute un material pe internet. Le pot da un cod qr care să îi trimită la informațiile pe care trebuie să le caute, să citească un text , să acceseze un joc etc. Sunt o multitudine de oportunități și eu am exemplificat doar o mică parte din ceea ce lucrăm. Și este minunat! Am observat că devin mult mai receptivi și implicați, cooperează sau concurează cu bucurie atunci când ieșim din tiparul lecțiilor clasice. Oare cum ar reacționa dacă ar vedea și o tablă inteligentă? Și tablete pe care să lucrăm concomitent? Cred că nu ar mai pleca de la școală, mai ales David , un băiețel care are atâtea cunoștințe în acest domeniu încât v-ar uimi.
In condițiile actuale ne descurcăm destul de greu, deoarece la școală copiii folosesc telefoanele mobile, dar nu toți posedă unul. Sunt situații când nu pot accesa link-urile pe care le distribui și nu pot parcurge testul sau rezolva anumite sarcini, lucru care ii nemulțumește, le creează disconfort. Încercăm să ne organizăm cum putem , adică lucrează 2,3 copii pe un telefon mobil, le dau laptopul și telefonul meu, astfel încât fiecare să participe la activitățile propuse. Nu mai spun de perioadele când suntem online... Cei care au doar un telefon mobil întâmpină dificultăți în vizualizarea materialelor pe care eu le partajez, nu văd tabla și nu pot accesa linkurile pentru jocuri și teste. Am avut situații când copiii erau singuri acasă și au intrat in panică deoarece nu vedeau ce scriam eu pe tableta grafică.
Ca o concluzie, tehnologia a început să își facă tot mai mult simțită prezența și în sălile de clasă care se transformă, în metodele de predare care evoluează, în viața elevilor care sunt din ce în ce mai ancorați în realitatea virtuală. De asemenea, ajută elevii să își crească nivelul de încredere în sine. Lucrul în echipă, dar și individual, în unele cazuri, îi ajută pe copii să se conecteze unii cu alții, să colaboreze și chiar să intre în competiție. De aceea, consider că orice sprijin este o bucurie și un beneficiu in ceea ce privește formarea competențelor cheie ale elevilor și mai ales în implicarea activă a acestora in procesul educațional, în condițiile în care albinuțele exploratoare sunt deja la un anumit nivel in ceea ce privește utilizarea tehnologiei .