Problema sesizată
Şcoala Gimnazială„ Miron Costin” este o şcoală de cartier, situată aproape de centrul oraşului Bacău, cu o vechime de 50 de ani, cotată printre primele 5 şcoli din oraşul Bacău, fapt datorat rezultatelor bune obţinute la formele de evaluare tradiţionale – olimpiade, Evaluări Naționale, renumelui cadrelor didactice cu care școala se identifică și care atrag populația școlară, managementului responsabil și orientat către dezvoltare, ca organizație care învață.
Spațiul verde pe care dorim să-l amenajăm are o suprafață de 1500 m², este situat în curtea Școlii Gimnaziale „Miron Costin” Bacău, este traversat de aleea principală de acces în școală. Terenul este proprietatea UAT Bacău, fiind în administrarea școlii pe perioadă nelimitată.
Din chestionarele de satisfacție administrate de conducerea școlii beneficiarilor educaționali ai terenului, a reieșit dorința tuturor acestora (elevi, profesori, părinți) de a da spațiului verde din curtea școlii o înfățișare plăcută care să fie utilizată ca mediu de instruire pentru activitățile formale, dar și ca loc de desfășurare al activităților nonformale, atunci când vremea permite. Arborii existenți dau impresia unei mini-păduri insuficient valorificată ca spațiu educațional din lipsa unei minime dotări logistice, sigure, accesibile și propice acestui gen de activități.
Ideile de amenajare au venit inclusiv din partea copiilor noștri, extrem de entuziasmați de posibilitatea de a desfășura ”open class in open garden”, astfel menționăm chiar exemplele ce vin dinspre aceștia: ore de clasă la discipline precum biologie, educație tehnologică, educație socială, istorie, educație plastică se vor desfășura în aer liber, putând facilita observația independentă, observația dirijată, apropierea de natură, aplicabilitatea cunoștințelor la viața de zi cu zi, proiecte tematice lucrate în echipă.
Din interviurile cu părinții participanți la activitatea de tradiție a școlii ”În lumea cărților” desfășurată în luna aprilie a fiecărui an, când părinți, copii și profesori citesc împreună în curtea școlii (avem mereu circa 400 de participanți) rezultă aprecierea acestui gen de activitate și de aici recomandarea de a amenaja spațiul, atât pentru plus valoarea educativă a demersului (care implică elevi, părinți, cadre didactice), cât și ca aplicare practică a principiilor educației ecologice și a unui stil de viață sănătos.
Spațiul care necesită gazon, bănci frumos amenajate, alei și sistem de irigare, va constitui un reper importat al comunității, devenind un mini-parc deschis activităților la care au acces membrii acesteia, astfel. Intenționăm ca și tradiționalele ședințe cu părinții să se desfășoare ”Open garden” dovedind astfel satisfacția implicării acestora.
Nu în ultimul rând spațiul va putea fi folosit și de beneficiarii programului de educație remedială, tip”Școala după școală”, pentru activitățile recreative, pentru activități extrașcolare nonformale, precum și pentru cele desfășurate pe parcursul Școlii de vară.
Beneficiarii direcți ai realizării acestui mediu de instruire nonformal sunt 1225 de elevi ai școlii, de la care a pornit ideea desfășurării unor ore în aer liber, împreună cu 76 de profesori și aproximativ 2500 de părinți.
Beneficiarii indirecți sunt membrii comunității/circumscripției școlare care beneficiază de un mini-parc amenajat în cartierul lor.
Scopul proiectului, așadar este stimularea implicării cadrelor didactice, a copiilor şi a părinţilor în activităţi recreativ-instructive, învățând despre empatie, prietenie, încredere în sine, mentorat în activități de tip outdoor.