Problema sesizată
În clasa pregătitoare sunt înscriși în acest an școlar 6 elevi cu deficiențe severe și asociate, dintre care 2 sunt școlarizați la domiciliu. 5 elevi au fost diagnosticați cu tulburări din spectrul autist și sunt non-verbali.
Caracteristice tuturor copiilor cu autism, sunt problemele de comunicare și limbaj, de socializare și comportamentele repetitive, autostimulările și interesele restrânse legate de persoane sau activități.
Un copil cu autism poate avea deprinderi de autonomie personală foarte bine formate, nivel cognitiv conform vârstei, dar să nu răspundă la nume, prezintă întârziere în dezvoltarea limbajului, contact vizual slab sau inexistent, dezinteres pentru persoanele din jur, rezistență mare la schimbare și poate să se opună la realizarea oricărei sarcini cerute de către un adult, manifestând protest vehement la încercarea de introducere în orice fel de activitate/interacțiune. Un alt copil poate întâmpina dificultăți majore în menținerea atenției în activitate, lipsa contactului vizual, probleme de autonomie personală, dificultăți în înțelegerea limbajului receptiv și expresiv, dificultăți în exprimarea verbală, dar să fie interesat de persoanele din jur si de interacțiunea cu aceste persoane, să zâmbească, să le stea in brațe și să le mângâie.
Pentru desfășurarea activităților de recuperare sunt necesare anumite dotări și materiale didactice care, din păcate ne lipsesc în acest moment: imprimantă multifuncțională, laminator, Kit ABA, cărți senzoriale, puzzle-uri incastre, jocuri lego, cuburi ș.a. Numai utilizând materiale interactive, ilustrații colorate care pot reprezenta suport pentru un număr mare de exerciții, copiii reușesc nu doar să rețină mai ușor noțiunile predate, dar și să-și exerseze memoria, limbajul și capacitatea de a generaliza noțiunile în viața de zi cu zi.